معرفی انواع PLC _ PLC فتک

معرفی انواع PLC - PLC فتک

تا به امروز FATEK سهم قابل توجهی از بازار PLC را به خود اختصاص داده است و بخش بزرگ فروش به بازار جهانی از طریق نمایندگان فروش در سراسر جهان صورت می پذیرد که به دلیل امکان سرویس دهی بهتر به مشتریان در محل حضور نمایندگان از استقبال قابل توجهی برخوردار شده است. نرخ رشد فروش FATEK همواره صعودی بوده و با توجه به رکود اقتصاد جهانی در سالهای اخیر توانسته سهم بازار و سود دهی خود را حفظ نماید.

PLC پی ال سی ، نوعی کامپیوتر کوچک (کنترلر صنعتی) است که به طور مداوم، داده ها را از طریق ورودی خود (سوئیچ ها، سنسورها ، دکمه ها و …) دریافت می کند و بر اساس برنامه و دستورالعمل های نوشته شده، جهت کنترل وضعیت تجهیزات خروجی (موتورها، شیرهای برقی، چراغ‌ها، تابلو برق، خاموش‌کننده‌های ایمنی و…) تصمیم گیری و اقدام میکند.

اساساً، وظیفه PLC کنترل عملکردهای یک سیستم، با استفاده از برنامه منطقی داخلی در آن است. در هر خط تولید، عملکرد دستگاه یا اجرای فرآیند را می توان با استفاده از این نوع سیستم کنترلی تا حد زیادی بهبود بخشید. تفاوت آن با کنترل کننده های دیگر اول برنامه پذیری آن و ثانیا منطقی بودن اش است. منطقی بودن هم به این معناست که با یک منطق خاص کار کرده و برنامه می پذیرد.

پی ال سی ها به نحوی طراحی شده اند که در محیط ها و شرایط خشن صنعتی، دوام بیاورند و در برابر گرما، سرما، گرد و غبار و رطوبت محافظت شده اند. پی ال سی دارای یک میکروپروسسور است که با استفاده از زبان کامپیوتر برنامه نویسی می شود. برنامه در یک کامپیوتر نوشته شده و از طریق یک کابل به PLC منتقل می شود.

FATEK PLC

طراحی تراشه FATEK PLC بر پایه فناوری SoC (System On Chips) توسط کارشناسان FATEK صورت گرفته است. این تراشه دارای بیش از 120،000 گیت می باشد که امکانات قدرتمندی مانند واحد پردازش مرکزی (CPU,HLS)، پورت های ارتباطی، ورودی و خروجی های سرعت بالای سخت افزاری، کنترل مکان NC و ورودی های سرعت بالای وقفه را دارا می باشد.

برای اولین بار از PLC در صنعت اتومبیل سازی استفاده شد و این دستگاه جایگزین رله ها و تایمرها شد. در سیستتم PLC، نتایج خروجی در پاسخ به شرایط ورودی، باید در یک زمان محدود تولید شود. درصورت عدم پاسخ مناسب در زمان تعریف شده، عملکرد ناخواسته در سیستم اتفاق می افتد.

رنج پی ال سی های تولید شده، از PLC های کوچک با حدود ده ها I/O که بصورت کامپکت با پروسسور هستند، شروع می شود تا PLC های ماژولار قابل نصب بر روی رک، که هزاران I/O دارند و اغلب به شبکه، به PLC های دیگر و به SCADA متصل می شوند.

پی ال سی ها مشخصه های فراوانی دارند ولی پرکاربردترین آنها عبارتند از:

  1. تعداد ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ
  2. تعداد تایمر
  3. تعداد شمارنده
  4. تعداد رله های کمکی
  5. حجم حافظه قابل برنامه ریزی
  6. سرعت اجرای دستورات

FATEK های سری FBs و B1

سری FBs دارای بیش از 300 دستور برای خواسته ها و کاربردهای مورد نظرکاربران می باشد. این دستورات دارای امکانات مختلفی می باشند که امکان نوشتن برنامه های پیچیده را که در PLC های دیگر نیاز به استفاده از دستورات متعدد می باشد ،به سادگی فراهم می نماید. همچنین جهت افزایش قابلیت فهم برنامه، ورودی و خروجی های هر دستور دارای نشانه مخصوص به خود بوده و محتوای هر متغییر نیز نمایش داده می شود. جهت کاربردهای پیشرفته مانند شبکه نمودن PLC ها، کنترل PID، کنترل مکان NCو … دستورات مناسب و قدرتمندی پیش بینی شده است.

ساختار سری B1 بر اساس سری پر فروش FBs می باشد و دستورات موجود در سری B1 با توجه به نیاز کاربر و سادگی کاربرد از میان پر کاربردترین و سودمند ترین امکانات سری FBs برگزیده شده اند.

معمولا پی ال سی ها دارای پورت های ارتباطی صنعتی هستند که به کمک آن می توانند با سایر دستگاه ها ارتباط برقرار کنند. این امر باعث تسریع در امر تبادل اطلاعات می گردد و امکان کنترل دقیق تر را به PLC می دهد. امروزه استفاده از از پی ال سی در صنایع و کارخانه ها رو به افزایش است و بایستی برق کاران صنعتی طرز استفاده از آن را بدانند. در واقع هر سیستم نیاز به کنترل دارد. در سیستم های صنعتی 2 نوع کنترل وجود دارد.

سخت افزاری (مدارات فرمان الکتریکی)
سیستم های PL (که خود به 2 بخش تقسیم می شوند):
سیستم های کنترلی DCS
کامپیوترهای شخصی IPC

کاربرد PLC

در اتوماسیون صنعتی، PLC طیف گسترده ای از تولیدات کارخانه ای، مانیتورینگ ابزار یا تجهیزات ماشین، ساخت دستگاه و عملیات کنترل فرآیند را انجام می دهد.

PLC، نقش اصلی را در تجزیه و تحلیل سیستم قدرت الکتریکی، عملیات تعمیر و نگهداری و سایر موارد در نیروگاه ها و سیستم شبکه هوشمند انتقال بر عهده دارد.

میتوان به وضوح رشد استفاده از PLC را در کاربردهای تجاری دید. با استفاده از PLC، اپلیکیشن ها بدون نیروی انسانی یا با حداقل تعداد نیروی انسانی و بدون کار سخت فیزیکی میتواند کنترل و اجرا شوند.

برای اهداف خانگی، PLC به عنوان یک دستگاه کنترل از راه دور یا دستگاه سنجش اتوماتیک عمل می کند. می توان برخی از فعالیت های روزانه را با PLC اتوماتیک کرد.

دانشجویان مهندسی بیشتر سیستم اتوماسیون را برای انجام پروژه های دانشگاهی یا تحقیقاتی خود ترجیح می دهند. به عنوان بخشی از پروژه های اتوماسیون، می توان هر کاربرد تجاری یا خانگی را با استفاده از PLC اتوماتیک کرد.

عوامل موثر در انتخاب PLC فتک

سازگاری

مطمئن شوید که مدل PLC شما با هر سخت افزار مورد نظر شما، سازگار است.

سرعت پردازش

سرعت پردازنده یک PLC را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا نیازهای شما را برآورده می کند یا خیر.

قابلیت شبکه

بر حسب پروژه مورد نظر، باید نوع شبکه هایی که PLC آنها را در اتصال به تجهیزات دیگر ساپورت می کند بررسی کرد.

نرم افزار برنامه نویسی

خودآموز بودن محیط برنامه نویسی و دسترسی ساده به مطالب آموزشی بخصوص در استفاده نخستین بار از PLC امری بسیار مهم است.

تغذیه سیستم

پی ال سی ها برای تغذیه خود نیاز به ولتاژ متفاوتی دارند، بنابراین بر حسب منبع تغذیه ای که دارید می توانید مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید (AC یا DC).

برآورد قیمت

طبق نیاز پروژه و فلوچارت نهایی آن، در راستای مقرون به صرفه بودن پروژه، با در نظر گرفتن کیفیت بالا، میتوان PLC مناسب را با توجه به برندهای مختلف بازار انتخاب کرد.

حافظه

یک PLC به ROM و RAM کافی برای اجرای فرآیندهای مورد نظر نیاز دارد. کنترلر از ROM برای ذخیره دستورالعمل ها و RAM برای اجرای عملکردها و توابع خود استفاده می کند.

تحمل دما

اکثر PLC ها برای عملکرد ایمن در محدوده ۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد طراحی شده اند. با این حال، برخی از مدل‌های تخصصی PLC می‌توانند در دماهای شدید کار کنند، که برای تاسیساتی با شرایط دمایی غیرمعمول مهم است.

بررسی مزایا و معایب PLC فتک از نگاه کاربران

آدنا صنعت
شمارا به تماشای این فیلم دعوت میکند.
نماینده رسمی فروش محصولات فتک

مختصر نگاهی به درک اولیه نسبت به ماهیت PLC و نگاهی به کنترل در صنعت پیش از ظهور PLC ها در اتوماسیون صنعتی و برق صنعتی

شرکت آدنا صنعت از سال ۲۰۰۰میلادی (۱۳۷۹ خورشیدی) نمایندگی انحصاری FATEK را در ایران ، منطقه خلیج فارس و آسیای میانه دریافت کرده است و در طول این سالها شبکه فروش و خدمات پس از فروش گسترده ای را ایجاد نموده و سهم بازار گسترده ای را در صنایع مختلف از جمله  ماشین سازی، خطوط تولید، اتوماسیون پروسه های صنعتی، تجهیزات آزمایشگاهی ، صنایع غذایی و … به خود اختصاص داده است.

برخی محصولات شرکت آدنا صنعت

درباره ما

مجموعه آدنا صنعت از سال 1385 با هدف پشتيباني و ارائه خدمات فني به صنايع كشور فعاليت خود را آغاز نمود. اعتماد به خدمات با كيفيت برتر بكارگيري كارشناسان برجسته و مسئوليت در مقابل مشتريان و همچنين سوابق روشن مديران اين مجموعه در اجراي پروژه هاي بزرگ صنعتي و ارائه راه حل هاي كاربردي و انتخاب مناسبترين تجهيزات در اجراي پروژه از مهمترين دلايل رشد مداوم پس از تاسيس بوده است.

راه های ارتباطی با شرکت

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من